ИЗВЕШТАЈ О РАДУ 2004-2007.                                                               

ПОКРАЈИНСКИ СЕКРЕТАРИЈАТ

ЗА ЕНЕРГЕТИКУ И МИНЕРАЛНЕ СИРОВИНЕ

   

 

 

 

   

СЕКТОР ЗА ЕНЕРГЕТИКУ

 

Сектору за енергетику Покрајинског секретаријата за енергетику и минералне сировине, у складу са Законом о утврђивању одређених надлежности Аутономне покрајине (Сл. гласник РС бр 6/2002), поверено је вршење управног надзора над применом закона у области електропривреде, а у области транспорта, дистрибуције и коришћења природног гаса - образовање комисије за полагање стручних испита кандидата са територије покрајине, као и вршење управног надзора.

У Секретаријату се обављају и правни и администартивни послови: давање мишљења и објашњења о примени закона и других прописа, обрада предмета по представкама и притужбама грађана и предузећа, поступање у управним предметима поводом управног спора по тужбама поднетим Врховном суду Србије, послови поводом радних односа и други послови од интереса за Секретаријат.

Покрајински секретаријат за енергетику и минералне сировине, у складу са Законом о енергетици (Сл. гласник бр. 84/2004), врши следеће послове:

1.      израђује и предлаже Министарству рударства и енергетике, уз претходну сагласност Извршног већа АПВ, део Програма остваривања Стратегије развоја енергетике за АПВ, који чини саставни део Програма остваривања стратегије развоја енергетике Републике Србије, у складу са Планом развоја Покрајине;

2.      доноси Планове развоја енергетике на својој територији, на основу података које достављају енергетски субјекти, а у складу са Стратегијом развоја енергетике и Програмом остваривања Стратегије;

3.      израђује и предлаже Министарству рударства и енергетике део Енергетског биланса за АП Војводину и прати његову реализацију;

4.      образује комисију за полагање стручног испита за територију покрајине (за послове техничког руковођења, одржавања објеката за транспорт и дистрибуцију природног гаса и за руковаоце у тим постројењима);

5.      врши инспекцијски надзор на територији покрајине, као поверен посао (преко електро-енергетских инспектора и инспектора опреме под притиском).

Секретаријат, такође, редовно прати коришћење угља, нафте и нафтних деривата, природног гаса, електричне енергије, топлотне енергије, обновљивих извора енергије и енергетске ефикасности кроз сарадњу са енергетским субјектима и локалном самоуправом на територији АП Војводине, предлаже и израђује пројектне задатке за студије, организује састанке и скупове са актуелним темама у области енергетике.

У 2006. години извршена је имплементација рачунарског програма за евиденцију послова које обављају запослени у Покрајинском секретаријату за енергетику и минералне сировине, као и за евиденцију свих управних предмета који се решавају у Секретаријету.

 

1.1.      ИЗВРШЕЊЕ ЗАКОНА О ЕНЕРГЕТИЦИ

 

Сектор за енергетику, у извршењу Закона о енергетици, других прописа и општих аката која се односе на наведену област, а у оквиру надлежности и овлашћења овог Секретаријата, у извештајном периоду обавио је следеће послове:

 

1.      Образована је комисија за полагање стручних испита, за лица која обављају послове у области транспорта и дистрибуције природног гаса:

-    примљено је 250 пријава за полагање стручног испита,

-    издато је 220 уверења о положеном стручном испиту, кандидатима који су положили испит,

-    било је 40 жалби и све су решене у року,

-    покренута су четири управна спора по тужбама против другостепених решења и исте је Врховни суд одбио,

-    поступљено је по представкама –притужбама у 12 предмета.

2.      Остварена је сарадња са Министарством рударства и енергетике, Агенцијом за енергетику, енергетским субјектима, као и локалним самоуправама, поводом реализације Закона о енергетици (посебно око прибављања лиценци за обављање енергетских делатности и преузимања мерних и мерно-регулационих станица купаца од стране дистрибутера енергије); активно се учествује у Комисији за измене и допуне наведеног закона, коју је образовало Министарство; дато је мишљење на нацрт Закона о цевоводном транспорту гасовитих и течних угљоводоника и дистрибуцији гасовитих угљоводоника; достављени су предлози и сугестије на Методологије и Тарифне системе у области природног гаса и електричне енергије Агенцији за енергетику; активно је учешће у раду Радне групе за Ресурсе обновљивих извора енергије у оквиру израде Националне стратегије одрживог коришћења природних ресурса и добара.

3.      Израђен је Енергетски биланс Аутономне Покрајине Војводине-План за 2006, 2007. и 2008. годину, као део Енергетског биланса Републике Србије за 2006, 2007. и 2008. годину.

4.      Упућен је предлог Министарству рударства и енергетике за проширење надлежности у области енергетике и минералних сировина са предложеним обимом средстава-септембар 2007. године.

5.      Израђен је Програм остваривања стратегије развоја енергетике Републике Србије-дела за АП Војводину, усвојен на 168. седници ИВ АПВ 7. јуна 2007. године, као основни стратешки енергетски документ и прослеђен Републичком Министарству, Регионалним привредним коморама, као и свим релевантним енергетским субјектима.

6.      Одржано је више заједничких састанака са инспекторима из Министарства рударства и енергетике, на којима се разматрала заједничка проблематика и уједначавали критеријуми инспекцијског прегледа.

7.      Учинак електроенергетске инспекције:

-          извршен је преглед 496 електроенергетских објеката;

-          решено је укупно 120 поднесака странака;

-          на основу извршених инспекцијских прегледа, донета су укупно 240 решења за отклањање уочених недостатака и одређени рокови за спровођење, од чега је 49 решења за продужење рока, на које нису изјављене жалбе;

-          повећан је обим послова електроенергетске инспекције због захтева енергетских субјеката за преглед ради добијања извештаја потребног за прибављање лиценце за обављање енергетских делатности.

8.        Учинак инспектора опреме под притиском:

-          обрађено је укупно 6.174 управних предмета;

-          написано је 4.447 записника;

-          издато је 667 решења;

-          издато је 138 уверења-извештаја;

-          извршено је 912 регистрација нових судова;

-          дат је одговор на 17 жалби.

Под инспекцијским надзором било је: пројектовање, израда и монтажа целокупне инсталације и опреме, уграђене или изведене у више од сто нових парних котларница. Узрок томе су повећане ативности у области енергетике и све већа ажурност корисника према законским обавезама и период пуне примене новог Закона о енергетици.

 

1.2.        ОСТАЛИ ПОСЛОВИ У ОБЛАСТИ ЕНЕРГЕТИКЕ

 

1.      Израђен је предлог Правилника о изменама и допунама Правилника о унутрашњој организацији и систематизацији радних места у Покрајинском секретаријату за енергетику и минералне сировине, који је усвојило Извршно веће АПВ. 

2.      Остварена је сарадња са Министарством рударства и енергетике ради успостављања новог начина вођења енергетске статистике, у складу са Еуростат-овим моделом, ради усклађивања са регулативом Европске уније код израде Енергетског биланса Покрајине.

3.      Упућен је захтев Министарству рударства и енергетике да се реши питање рада ТЕ-ТО у Новом Саду, Зрењанину и Сремској Митровици у грејној сезони 2006/2007. године и у наредним годинама.

4.      Надгледа се реализација Дугорочног програма прикључења објеката на постојеће даљинске системе грејања и дистрибутивне системе природног гаса у АП Војводини.

5.      Спроводи се праћење законске регулативе у области заштите животне средине, са освртом на заштиту у области енергетике.

6.      Израђен је преглед потребне документације, у складу са Законом о енергетици и Законом о планирању и изградњи, коју инвеститори прибављају за изградњу енергетских објеката који користе обновљиве изворе енергије.

7.       На захтев Министарства рударства и енергетике достављени су расположиви подаци потребни за процес приватизације НИС АД.

8.        У процесу приватизације, у складу са Програмом привредног развоја АП Војводине, у оквиру програма под називом: "Пројекат енергетске ефикасности" ("8. Програм"), који се односи на пројекте из области енергетске ефикасности и нових и обновљивих извора енергије, урађено је следеће:

-          закључени су Уговори о пословно-техничкој сарадњи са ФТН Нови Сад за "Пројекат енергетске ефикасности у индустријским котловима и котловима комуналне енергетике" у 2006. и 2007. години;

-          организована је и спроведена јавна набавка опреме за мерење енергетских параметара;

-          суфинансирано је проширење експерименталног полигона даљинског очитавања и управљања потрошњом електричне енергије ради смањења губитака електричне енергије;

-          прикупљени су подаци и израђен је извештај за Стручну службу и Војводина ЦЕСС за реализацију Програма привредног развоја АП Војводине за период новембар 2004. - новембар 2006;

-          израђен је План активности за програм привредног развоја енергетике АП Војводине за 2007. (акциони план);

-          расписана су четири Конкурса за доделу бесповратних подстицајних средстава за суфинансирање набавке и монтаже енергетске опреме за коришћење отпадне биомасе из пољопривреде, у енергетске сврхе у АП Војводини; за суфинансирање адаптације, или санације основних школа и предшколских установа у циљу повећања енергетске ефикасности у зградарству; за суфинасирање реализације пројеката реконструкције јавне расвете у општинама на територији АП Војводине (2 конкурса);

-          израђен је нацрт буџета за програм енергетске ефикасности за 2007. и 2008. годину, ребаланс за 2007;

9.            израђени су предлози за реализацију 10 пројеката из области енергетике за 2007. годину (суфинансирање из средстава буџета за 2007. годину) из области нових и обновљивих енергетских извора и енергетске ефикасности;

10.        из прихода од приватизације у 2007. години, за реализацију пројеката из области енергетике на територији АП Војводине, усвојен је Програм распореда и коришћења средстава Покрајинског секретаријата за енергетику и минералне сировине за израду 3 пројекта;

11.        праћене су цене енергије код нас и у окружењу и рађене анализе трошкова грејања домаћинстава различитим видовима енергије;

12.        анкетиране су све топлане и дистрибутери природног гаса ради праћења процеса прибављања лиценци за обављање енергетских делатности у области производње, дистрибуције и продаје топлотне енергије, као и дистрибуције и продаје природног гаса; направљен је преглед стања у тим областима у погледу лиценци;

13.        израђено је 14. информација, које је усвојило Извршно веће АП Војводине;

14.        урађено је 8 студија, 3 пројекта и једна ревизија - до краја године се очекује израда још 8 студија из области енегетике;

15.        Сектор енергетике организовао је преко 20 предавања, презентација, стручних скупова, конференција, форума и других манифестација из свог делокруга;

16.        узето је активно учешће на преко 30 презентација, семинара, саветовања, конференција, научних скупова у организацији других субјеката;

17.        формирани су и одржани састанци: Савета за коришћење енергије ветра, Савета за хидропотенцијал и Савета за коришћење геотермалне енергије;

18.        припремљен је предлог нацрта буџета АП Војводине за 2005, 2006, 2007. и за 2008. годину; израђене су измене и допуне годишњег финансијског плана за 2005, 2006. и за 2007; праћена је реализација буџета АП Војводине и израда тромесечних извештаја; израђен је завршни рачун Секретаријата за 2004, 2005, 2006. и 2007. годину;

19.        формирана је асоцијација за Обновљиве изворе енергије са Привредном комором Војводине са подсекцијама:

a)          биомаса, биогас, биодизел и биоетанол, пелетирање и брикетирање,

b)          секција произвођача опреме - металски комплекс,

c)           комунални и индустријски отпад;

20.        додељена је финансијска помоћ за 8 субјекта као и 35 донација;

21.        активности Секретаријата су адекватно представљене јавности кроз медије, у сарадњи са Покрајинским секретаријатом за информације;

22.        формиран је и редовно се иновира интернет сајт Секретаријата;

23.        објављен је Информатор о раду.

 

СЕКТОР ЗА МИНЕРАЛНЕ СИРОВИНЕ

 

БЛАГОВРЕМЕНО ИЗВРШАВАЊЕ ПОВЕРЕНИХ ПОСЛОВА

 

У сектору за минералне сировине један од основних приоритета било је благовремено извршавање свих послова који су поверени Аутономној Покрајини из области геолошких истраживања и рударства као што су: управни и инсепекцијски надзор над применом Закона о геолошким истраживањима, Закона о рударству  и другим пратећим подзаконским актима кад се ове делатности одвијају на територији Аутономне Покрајине.

Поред тога, у законском року су урађени и достављени надлежним ресорним министарствима годишњи Биланси стања резерви и ресурса минералних сировина на подручју АП Војводине.

  

ИНТЕНЗИВИРАЊЕ ОСНОВНИХ ГЕОЛОШКИХ ИСТРАЖИВАЊА НА ТЕРИТОРИЈИ АПВ

 

У циљу интензивирања основних геолошких истраживања на територији АП Војводине, у протеклом периоду је започета реализација преко петнаест нових пројеката и студија. Због недостатка финансијских средстава, њихова реализација се одвија спорије од жељене, а међу до сада завршеним пројектима и студијама истичемо следеће: Пројекат израде Геоморфолошке карте АП Војводине у размери 1:200.000; Пројекат инжењерско и хидрогеолошких истраживања на терену Ћушилова И и Ћушилова ИИ у Сремским Карловцима; Пројекат регионалних хидрогеолошких истраживања јужних падина Фрушке горе; Пројекат "Стање и перспективе развоја сировинске базе нетрадиционалних минералних сировина на подручју АП Војводине и могућност њихове валоризације у органској пољопривредној производњи"; "Претходна студија изводљивости изградње регионалног водоводног система Дубовац-Зрењанин-Кикинда"; "Студија дугорочне стратегије развоја енергетско-технолошког центра (ЕТЦ)-Ковин".

Пројекти и студија су у великој мери помогли да се целовито сагледају расположиви и потенцијални минерално-сировински ресурси АП Војводине, пре свега да се утврде практични ефекти коришћења нетрадиционалних неметаличних минералних сировина (супстрат зеолита, тресета и бентонита) у органској пољопривредној производњи и да се утврде услови истовременог и одрживог коришћења свих расположивих минерално-сировинских потенцијала (угаљ, тресет, шљунак и песак, подземне воде) и других природних вредности у ковинском угљоносном басену са најмање могућим негативним утицајима на животну средину.  

Поред тога, геоморфолошка карта је у међувремену постала неизбежна основа за израду свих значајнијих пројеката из области детаљних геолошких истраживања, просторног планирања, водопривреде (заштита од поплава, заштита подземних вода), пољопривреде, шумарства, заштите од ерозија и клизишта, а захваљујући регионалним хидрогеолошким истраживањим јужних падина Фрушке горе, створени су неопходни предуслови да се започне са решавањем водоснабдевања Месне заједнице Шатринци, међу последњима у АП Војводини.

Ово свакако не значи да су остали пројекти и студије од мањег значаја, али с обзиром да су започети тек 2007. године, њихови практични резултати видеће се у наредном периоду. У ову групу пројеката спадају и два, за покрајину врло значајна Пројекта: "Мониторинг режима подземних вода у зони изворишта, контрола рада водозахвата и израда хидрогеолошко-хидродинамичног модела за шири простор изворишта подземних вода на примеру једног изворишта - пилот пројекат", који представља почетак инплементације дела Националног програма: "Истраживање, оптимално коришћење и одрживо управљање подземним водним ресурсима Србије" - на територији АП Војводине, као и Пројекат уређења објеката геонаслеђа Фрушке горе и Музеја рударства у Врднику, чијом ће се реализацијом испунити један од предуслова за номинацију и укљичивање Фрушке горе у мрежу европских и светских геопаркова, што ће омогућити да се кроз развој геотуризма валоризују сви природни и радом створени потенцијали Фрушке горе.

 

УНАПРЕЂЕЊЕ ЗАКОНСКЕ РЕГУЛАТИВЕ И ИЗРАДА СТРАТЕШКИХ ДОКУМЕНАТА

 

Протекли период у овој области обележило је усвајање "Закона о изменама и допунама закона о рударству". Поред тога што је сада овај "Закон" више-мање прилагођен савременој европској и светској законској регулативи, повећано је и учешће локалне самоуправе (са 20% на 50%) у расподели средстава од накнаде за коришћење минералних сировина, а први пут је у ову расподелу укључена  и АПВ (10%), када се експлоатација одвија на њеној територији, чему су пун допринос дали представници сектора за минералне сировине који су активно укључени у припремању законских предлога.

Од великог значаја су и активности на изради нове законске регулативе у циљу уређења геолошке делатности у Србији, којом се предвиђа формирање Националне геолошке службе са организационим јединицама на територији АПВ, затим на изради Националне стратегије одрживог коришћења природних ресурса и добара Републике Србије, Стратегије развоја минералносировинског комплекса Републике Србије и "Студији Мастер плана за рударство" - правци реконструкције базе рударске индустрје Србије, који се финансира из донације јапанске Владе, у коме је једно поглавље посвећено активностима и проблемима рударског сектора у АП Војводини. С обзиром да ће се резултати "Мастер плана" јавно презентовати потенцијалним инвеститорима у Токију (новембар 2007.), Лондону (јануар 2008.) и Торонту (март 2008.) и да су у њему  приказане и активности и проблеми рударског сектора у АП Војводини, реално је очекивати да ће након ових презентација значајно порасти интересовање и за улагањем у геолошка истраживања (посебно енергетских сировина) и рударство у АП Војводини.

 

ИНФОРМИСАЊЕ КОРИСНИКА МИНЕРАЛНИХ СИРОВИНА И ЈАВНОСТИ

 

У сектору за минералне сировине посебна пажња је посвећена информисању корисника минералних сировина о актуелним збивањима на доношењу нове  законске регулативе, стандарда и норматива у области геолошких истраживања и рударства и правима и обевезама која из њих проистичу, посебно у погледу отклањања штетних последица од рударске делатности путем обавезне рекултивације и ревитализације исрпљених лежишта. Такође, велика пажња је посвећена и информисању најшире јавности, ради стварања објективне слике о незаменљивој улози минералних сировина, посебно енергетских, у свакодневном животу, као и ради елиминације предрасуде да експлоатација минералних сировина по правилу представља највећу опасност за животну средину и да због тога према њој треба водити крајње рестриктивну политику.

У организацији Секретаријата, одржано је више  презентација, на веб-страници Секретаријата, уз катастар истражних простора и експлоатационих поља, у припреми је и одговарајућа фото-илустрација у којој ће се приказати сви добри и лоши примери у раду корисника минералних сировина на територији АП Војводине.

Позитивни резултати ових активности видљиви су на више места у АП Војводини и то: на исцрпљеном копу-глиништу у Кањижи засађено је више од 3.000 садница тополе; у Дебељачи резултат успешне рекултивације представљају изузетно атрактивни риболовачки терени; слична је ситуација и у Пригревици (глиниште), Кикинди (пескара), Змајеву (глиниште), Ковину (шљунак, песак и угаљ) итд.  

 

УСПОСТАВЉАЊЕ И ЈАЧАЊЕ САРАДЊЕ ДОМАЋИХ И ИНОСТРАНИХ ОРГАНИЗАЦИЈА, ИНСТИТУЦИЈА И ПРИВРЕДНИХ СУБЈЕКАТА

 

Међу значајније активности Сектора за минералне сировине у протеклом трогодишњем периоду спада и успостављање и јачање сарадње домаћих и иностраних организација, институција и привредних субјеката. Најбољи резултати су остварени са организацијама и институцијама из Републике Мађарске, што је резултирала заједничким, "победничким", пројектом: Sustainble development of Hungarioan-Serbian transboundary aquifer, на INTEREG конкурсу, са буџетом српске стране од 175.000 евра (Секретаријат је координатор и један од партнера на овом пројекту). У циљу заједничког и ефикаснијег рада на прикључењу Фрушке  горе и подручја Балатон-Бакоњ европској мрежи Геопаркова, на иницијативу Секретаријата, представници надлежних институција и организација, локалне самоуправе и привредних организација посетили су Национални парк Балатон и дефинисали модалитете даље сарадње, што ће бити верификовано приликом узвратне посете партнера из Мађарске.

Поред успостављања сарадње између институција и организација, Секретаријат је учествовао и у успостављању контаката између домаћих и иностраних привредних субјеката.

 

ОРГАНИЗАЦИЈА И АКТИВНО УЧЕШЋЕ НА СТРУЧНИМ  И НАУЧНИМ СКУПОВИМА

 

У области геолошких истраживања и рударства протекли период су обележили: Други научни скуп о геонаслеђу Србије, одржан 2004. године у Београду; 14. Конгрес геолога Србије и Црне Горе са међународним учешћем, који је одржан у Новом Саду, октобра 2005. године, први пут после десетогодишњег прекида; 18. конгрес Карпато-балканске геолошке асоцијације, одржан 2006. године у Београду.

Представници Сектора за минералне сировине су објавили и презентовали више радова из области геологије и рудартсва и на другим стручним и научним скуповима у земљи и иностранству од којих истичемо: "Sustainable development indicators and mineral economy of Serbia and Montenegro", 20th World Mining Congress (Техеран, Иран); "Фрушка гора-потентиал Геопарк", 5th European Congress on Regional Geoscientific Cartography and Earth Information and System Water (Barcelona, Spain); "A Vajdasági Autonom Tartomány Ásványi Nyersanyagvagyona", (Ородеа,Румунија); "Геотермални потенцијали Србије и Црне Горе са посебним освртом на геотермалне резерве АП Војводине", II Конференција о Геотеримији (Сегедин, Мађарска); "Активности и проблеми рударског сектора у АП Војводини", JICA Mining Master Plan Study Interim Workshop (Београд)  итд.

 

УСПОСТАВЉАЊЕ МЕЂУСОБНОГ ПОВЕРЕЊА И САРАДЊЕ УЧЕСНИКА У ОДЛУЧИВАЊУ У ОБЛАСТИ ГЕОЛОШКИХ ИСТРАЖИВАЊА И РУДАРСТВА

 

Успостављање међусобног поверања и сарадње свих ученика у доношењу одлука у области геолошких истраживања и рударства (рударске компаније, министарства, секретаријати, невладине организације, локална самоуправа, научне и стручне институције, медији) у будућем раду Сектора мора имати приоритет, јер и поред неколико примера добре сарадње, од којих посебно истичемо заједничке активности циглане "Чуружанка" из Чуруга, МЗ Чуруг, СО Жабаљ, Музеја Војводине, Покрајинских секретаријата за образовање и културу и енергетику и минералне сировине, на геолошким и археолошким истраживањима, ова сарадања је још увек на веома ниском нивоу.

Без овакве сарадње, конфликти су неминовни и чести између појединих учесника, што ствара велике тензије, а често беспотребно успорава или чак онемогућава рационално и ефикасно управљање минерално-сировинским потенцијалима.   

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ПОВРАТАК - ИЗВЕШТАЈИ О РАДУ

Покрајински секретар

за енергетику и минералне сировине

Драган Сурдучки

 

 
   
   
   
   
   
   

   
   
   

                                                 ПОЧЕТАК ДОКУМЕНТА