ИЗВЕШТАЈ О РАДУ 2004-2007.                                                               

ПОКРАЈИНСКИ СЕКРЕТАРИЈАТ
ЗА ФИНАНСИЈЕ

   

 

 

 

   

Почетком децембра 2004. године, усвајањем ребаланса покрајинског буџета за 2004. годину, смањена су планирана примања за 580,6 милиона и утврђен је обим од 15,75 милијарди динара, као резултат, пре свега, процењеног смањења примања од продаје субјеката приватизације са територије АП Војводине и   повећања средстава за зараде запосленим у институцијама образовања.

На основу Одлуке о буџету АП Војводине за 2005. годину, покрајински буџет пројектован је у износу од 19,76 милијарди динара, што у односу на обим буџета АП Војводине за претходну годину представља раст од 26,12%. Средства намењена подстицајима развоја привреде и инфраструктуре, инвестиционим улагањима у образовању и здравству у Покрајини, као и пројектима регионалног и стратешког значаја за АП Војводину, планирана су у укупном износу од 2,76 милијарде динара, док су планирана средства социјалног карактера износила 237,50 милиона динара. 

Потреба за ребалансирањем покрајинског буџета за 2005. годину, којим је укупан обим средстава повећан за 1,4 милијарду динара, последица је пројекције већег остварења средстава покрајинског буџета од планираног, обухватања и распоређивања пренетих средстава по завршном рачуну за претходну годину, као и обавезе  да се категорије примања, издатака и буџетског резултата искажу на начин предвиђен изменама Закона о буџетском систему. Овим ребалансом планирано је повећање буџетских средстава  првенствено за капиталне расходе, међу којима су најзначајнији намењени субвенционисању Фонда за развој АП Војводине, у износу од једне милијарде динара, док је износ од 505 милиона динара намењен за набавку нове и замену дотрајале медицинске опреме у здравственим установама на територији АП Војводине. Планирана су и додатна средства у висини од 144,7 милиона динара, која имају  социјални карактер, а најзначајнија додатна давања  планирана су за  спровођење мера демографског развоја у Покрајини у висини од 100,5 милиона динара. За санирање штета од поплава за подручје Средњебанатског округа предвиђена су средства у укупном износу од 115 милиона динара, од чега је 15 милиона из буџетских средстава, а 100 милиона динара из средстава од хуманитарне помоћи за подручје Средњебанатског округа и од трансферних средстава.  

Средином 2005. године, започињањем прве фазе у спровођењу мера рационализације државне управе, ребалансом су обезбеђена додатна средства за стимулативне отпремнине за одлазак у пензију у намери да се осмишљеним програмима, стимулативним за раднике, а позитивним за смањење општих трошкова управе, наставе мере рационализације.

Покрајински буџет за 2006. годину, пројектован је у висини од 23,78 милијарди динара. Као и ранијих година значајна средства планирана су за подстицаје развоја привреде Покрајине и остваривање функције социјалне заштите и демографског развоја. Средства намењена подстицајима развоја привреде и инфраструктуре, инвестиционим улагањима у образовању, култури и здравству, као и пројектима регионалног и стратешког значаја за АП Војводину, планирана су у укупном износу од 3,17 милијарди динара, а средства социјалног карактера, као и средства која су у функцији имплементације демократских вредности у области информисања, мултикултурализма итд. планирана су у износу од једне милијарде динара.

Неопходност ребалансирања покрајинског буџета већ у мају 2006. године, произашла је првенствено из потребе да се изврши распоред пренетих неутрошених средстава исказаних по завршном рачуну буџета АП Војводине за 2005. годину и завршним рачунима индиректних корисника укључених у систем консолидованог рачуна АП Војводине од 1. јануара 2006. године и процене већег остварења уступљених прихода од пореза на зараде и пореза на добит. Тако је, првим ребалансом, обим покрајинског буџета повећан за 2,35 милијарде динара. Највећи део средстава директно је, кроз расходе који имају капитални карактер, намењен за развој и унапређење здравства, пољопривреде, привреде, образовања, спорта, заштите животне средине и развој локалне заједнице. Међу наведеним, најзначајнија повећана средства планирана су за капитална улагања у здравство (једна милијарда динара), улагања у санацију објеката за одбрану од поплава (150 милиона динара) и друго.

Другим изменама и допунама Одлуке о буџету Аутономне Покрајине Војводине за 2006. годину, септембра 2006, укупан обим покрајинског буџета повећан је за додатних 1,63 милијарде динара  и износио је 27,8 милијарди динара. Потреба ребалансирања буџета Покрајине по други пут у 2006. години произашла је из неколико разлога, међу којима су најзначајнији: повећање трансферних средстава која се из буџета Републике преносе у буџет Покрајине за плате запослених у образовање за 830,53 милиона динара, повећања планираних примања од продаје субјеката приватизације са територије АП Војводине за 750 милиона динара и потребе да се обезбеде средства у висини од 150 милиона динара као договорено учешће Покрајине за подршку пољопривредним газдинствима за набавку горива и ђубрива у висини од пет хиљада динара по хектару регистрованог газдинства јесењих усева.

Повећање планираних средстава од приватизације, уважавајући њихову законску намену, распоређено је Фонду за развој АП Војводине, Гаранцијском фонду АП Војводине, затим за учешће АП Војводине у финансијској помоћи регистрованим пољопривредним газдинствима за набавку горива и ђубрива за јесењу сетву и за програме из области привреде, нових технологија и урбанизма. Истовремено рационализацијом расхода општег карактера смањени су расходи за запослене и издаци за стамбене кредите.

Након истека законског периода привременог финансирања, 31.   марта 2007. године,  донета  је  Одлука о  буџету Аутономне Покрајине Војводине  за  2007. годину. Обим покрајинског буџета за 2007. годину утврђен је према одредбама члана 184. Устава Републике Србије, по коме буџет Аутономне Покрајине износи најмање 7% у односу на буџет Републике Србије, с тим што се три седмине од буџета Аутономне Покрајине Војводине користе за финансирање капиталних расхода. Обим покрајинског буџета за 2007. годину пројектован је у обиму од 52.518.475.660 динара. У односу на остварене приходе са којима је Буџет Покрајине располагао у 2006. години, у 2007. години средства су готово дуплирана, односно повећана су за 93,29%.

Покрајински секретаријат за финансије је припремио, а Извршно веће АП Војводине утврдило Предлог одлуке о оснивању Фонда за капитална улагања Аутономне Покрајине Војводине, као носиоца реализације капиталних улагања од покрајинског значаја, односно од значаја за унапређење квалитета живота грађана Покрајине. До оснивања и почетка рада Фонда за капитална улагања АП Војводине, Покрајински секретаријат за финансије је обављао послове на прикупљању и обради захтева општина за инвестирањем појединих капиталних пројеката из буџета АП Војводине. Након израде образаца неопходних за доставу потреба за капиталним улагањем и билансирања приоритетних потреба, Секретаријат је утврдио укупна средства потребна за финансирање више од 400 капиталних пројеката, предложених од стране војвођанских општина, углавном у области инфрастуктуре и индустрије.

Највећи део средстава планираних Одлуком о буџету за 2007. годину – 48,79% (више од обавезне 3/7) издвојено је, сходно члану 184. Устава, за финансирање капиталних расхода – 25,6 милијарди  динара; 36,86% средстава или 19,4 милијарди динара   издвојено је за финансирање расхода за запослене у образовању и за финансирање програма у култури на територији АП Војводине, док су преостала средства у износу од 7,5 милијарди динара, или 14,35% пројектованог обима буџета, намењена за финансирање редовних функција Покрајине - зараде, материјални трошкови, финансирање редовних расхода у области образовања, информисања, здравства, науке, пољопривреде, архитектуре, заштите животне средине и у другим областима чија је надлежност утврђена  Статутом АП Војводине.

За највећи део капиталних улагања планирана је реализација  преко Фонда за капитална улагања - 20,8 милијарди динара. Циљ улагања путем овог Фонда у капиталне пројекте покрајинског значаја је првенствено смањење регионалног дебаланса у развоју појединих области у Војводини.

Значајна средства за улагања капиталног карактера –                  4,8 милијарди динара  планирана су за инвестиције у области здравства, образовања, технолошке припреме изградње производних капацитета у областима нових технологија, просторног планирања, саобраћаја и за реализацију програма привредног развоја Војводине.

Средином 2007. године, услед потребе да се изврши усклађивање планираних трансферних средстава из републичког буџета намењених за расходе за запослене у образовању  и за програме културе на територији АП Војводине са висином ових средстава утврђених Законом о буџету Републике Србије за 2007. годину и потребе да се омогући стављање у функцију средстава од приватизације, која су до тада остварена у двоструко већем износу  од планираног, извршен је Ребаланс буџета за 2007. годину, те је укупан обим покрајинског буџета утврђен на нивоу од 59,07 милијарди динара, односно увећан је за 6,56 милијарди динара или 12,4%.

У структури предложених издатака, средства намењена за капитална улагања учествују са 31,06 милијарди динара, односно 52,59%, што је за 5,75 милијарди динара преко  обавезног капиталног дела покрајинског буџета дефинисаног чланом 184. Устава Републике Србије.

Планирано повећање средстава предложено ''ребалансом'' покрајинског буџета, намењено је пре свега развојним програмима преко фондова и капиталним улагањима у здравству. 

Покрајински секретаријат за финансије тромесечно прати наплату јавних прихода на територији АП Војводине, као и остварење прихода и извршење расхода буџета јединица локалне самоуправе. Сагледавањем остварења буџетских прихода по појединим општинама и граду Новом Саду, уочене су велике разлике у развијености између појединих општина, као и разлике у њиховом фискалном потенцијалу, о чему је овај Секретаријат, у више наврата, путем информација, извештавао Извршно веће АП Војводине. Приликом разматрања Информације о оствареним приходима и извршеним расходима буџета општина и града Новог Сада за првих шест месеци 2005. године, Извршно веће АП Војводине је задужило Секретаријат да утврди критеријуме за утврђивање статуса неразвијених општина у АП Војводини. Покрајински секретаријат за финансије је припремио Нацрт одлуке о критеријумима за утврђивање статуса неразвијених и недовољно развијених општина у АП Војводини, а коју је Скупштина АП Војводине донела на 17. седници, одржаној 24. маја 2006. године. У складу са наведеном Одлуком, Извршно веће АП Војводине, донело је Одлуку о утврђивању неразвијених и недовољно развијених општина у Аутономној Покрајини Војводини у 2006, у 2007. и 2008. години, чије предлоге је сачинио овај Секретаријат.

Поред континуираног сагледавања и билансирања јавних прихода и расхода на територији Покрајине, Секретаријат је пратио измене свих прописа који су директно или индиректно утицали на остварење прихода буџета АП Војводине и буџета локалних самоуправа и правовремено реаговао. У складу са новим уставним надлежностима АП Војводине, Покрајински секретаријат за финансије је Министарству финансија упутио предлог за измену и допуну републичких прописа из области јавних финансија, као и биланс укупног износа потребних додатних средства буџету АП Војводине за 2008. годину по појединим пословима и областима од општег интереса за Покрајину.

 Секретаријат припрема  мишљење на Предлог Закона о буџету Републике Србије за 2008. годину, као и на Нацрт Закона о буџетском систему. Завршена је Информација о остварењу јавних прихода на територији АП Војводине за период од 1. јануара до 30. септембра 2007. године, као и анализа  за израду Одлуке о утврђивању неразвијених и недовољно развијених општина у Аутономној Покрајини Војводини у 2009. години.

У протеклом трогодишњем периоду, послови контроле код корисника буџетских средстава вршени су на основу годишњих Програма рада буџетске инспекције и ревизије, тромесечних оперативних планова рада и налога за контролу. У периоду од 1. јануара 2005. године до 1. новембра 2007. године, издато је укупно 240 налога за контролу.

Највећи број контрола односио се на директне и индиректне кориснике средстава буџета АП Војводине. Један број контрола је рађен и на основу захтева покрајинских органа, других државних органа као и представки грађана, док је било више захтева за контролом упућених од стране појединаца, или група запослених у основним и средњим школама на територији АП Војводине.

Контролисана је намена средстава предвиђена финансијским плановима и одлукама о буџету АП Војводине, која су реализована  кроз програме, пројекте или појединачне захтеве корисника. Контролама су обухваћена и трансферна средства буџета Републике, као и сопствена средства буџетских корисника. У 2006. и 2007. години контролама су обухваћене плате и друга примања запослених код буџетских корисника.

Према спроведеним контролама, утврђено је да се најчешће неправилности огледају у ненаменском трошењу буџетских средстава, као и повреди одредаба Закона о буџетском систему и Закона о јавним набавкама. Корисници су обавезани да због ненаменског и незаконитог утрошка средстава изврше повраћај  средства у покрајински буџет. Код установа, чији је оснивач АП Војводина, код којих су утврђене незаконитости због повреде Закона о јавним набавкама, поднети су захтеви за прекршајни поступак против одговорних лица корисника, без налагања мера повраћаја. Поднето је укупно 34 захтева за покретање прекршајног поступка против контролисаних правних  и одговорних лица. Успостављена је сарадња са Управом за јавне набавке, Покрајинским јавним правобранилаштвом Војводине и Пореском управом.

Неопходно је  контролисати наменско и законито трошење средстава, тако да је уочено да само постојање и рад Буџетске инспекције утиче на већу финансијску дисциплину буџетских корисника, те досадашња искуства у раду Буџетске инспекције АП Војводине  у потпуности оправдавају њено постојање и рад.

У досадашњем раду показало се да поједина битна питања о раду буџетске инспекције важећим законским прописима нису прецизно уређена. Из тог разлога, у процедури је доношење новог Закона о буџетском систему, на чији нацрт је Покрајински секретаријат за финансије упутио конкретне предлоге у циљу проширења надлежности буџетске инспекције АП Војводине и над јединицама локалне самоуправе у АП Војводини.

У периоду од 1. новембра 2004. до 1. новембра 2007. године, Покрајински секретаријат за финансије је припремао Завршни рачун, за сваку годину у протеклом периоду, као и Извештај о извршењу буџета. Поред тога, обављана је  и екстерна ревизија буџета АП Војводине.

Извршном већу  АП Војводине редовно се достављају  тромесечни периодични извештаји о извршењу буџета. Због слабог извршења буџета, у другој половини 2005. године, уведено је месечно извештавање о извршењу буџета,  које је у 2006. години настављено, док у 2007. години за тим није било потребе.

У складу са Законом о пореском поступку и пореској администрацији уређени су досијеи корисника средстава буџета код Пореске управе, сређени су досијеи потписника директних корисника на подрачунима у оквиру КРТ-а и уведено је електронско  плаћање и електронско преузимање извода, док је у 2006. години успостављена "on line" веза са Управом за трезор.

Успостављена је комуникација са Министарством  финансија и постигнута сагласност о износу наплаћених средстава од продаје предузећа чије  седиште је на територији АПВ и чија продаја  је обављена  у периоду од 2004. до 2007, а у току је отклањање извесног неслагања за 2002. и 2003. годину, када је био другачији систем преноса  поменутих средстава у Министарству финансија. Усаглашавање није у потпуности извршено због тога што Министарство финансија није у могућности да обезбеди податке за 2002. и 2003. годину, аналитички по предузећима. Уведено је одобравање инвестирања слободних средстава корисника буџета,  израђен је Правилник о начину коришћења средстава са подрачуна, односно других рачуна консолидованог рачуна трезора Аутономне Покрајине Војводине и о начину извештавања о инвестирању средстава корисника буџета АП Војводине и донете су процедуре о поступању приликом инвестирања средстава корисника буџета.

У складу са Законом о буџетском систему, уведено је праћење кретања масе зарада у јавним предузећима и донете су процедуре о давању сагласности на исплату  зарада у јавним предузећима. Уведено је праћење задуживања индиректних корисника средстава буџета и јавних предузећа и фондова основаних од стране АП Војводине, отворен је подрачун за поплављена подручја и, током 2005. и 2006. године, плаћани су трошкови са њега. Секретаријат је припремио Информацију о примањима и издацима на рачунима  посебних намена и, у складу са решењем Извршног већа АП Војводине, извршен је пренос књиговодствене вредности грађевинских објеката из пословних књига покрајинских органа на Републику Србију - Министарство за капиталне инвестиције (2005. и 2006. године). У складу са изменом Закона о порезу на доходак грађана, од 1. јануара 2007. године, измењен је програм за обрачун плате. По добијању сагласности од Министарства финансија,  прешло се са исплатом трошкова службеног путовања  у иностранство из НБС у пословну банку – Комерцијалну банку, изабрану у поступку јавне набавке. Обезбеђени су извештаји о исплатама из буџета Републике Србије на територије појединих општина (аналитички: по органима, примаоцима и намени), додатни извештаји о исплатама за пројекат "Нове технологије" који спроводи Покрајински секретаријат за науку и технолошки развој, као и извештаји о извршењу решења о коришћењу средстава буџетске резерве путем повезивања захтева за исплату са решењем.

У складу са чланом 73. Закона о буџетском систему, уведен је процес одобравања преузимања обавеза и, до 31. октобра 2007. године, извршена је обрада 8.071 захтева за преузимање обавеза. Обезбеђен је читач картица и картица за приступ КРТ-у чиме је омогућено електронско плаћање са још једног радног места.

У току су планови за увођење система интерне контроле и ревизије, покренута је иницијатива за измене Закона о буџетском систему које се односе на извршавање буџета. Извршене су припреме за електронско плаћање за Покрајински секретаријат за образовање и културу за расходе из трансферних средстава од Републике Србије.

До 31. октобра 2007. године, обрађено је, контролисано и извршено  16.325  захтева за плаћање, са рачуна извршења буџета АП Војводине исплаћено 143.000 налога за плаћање, а евидентирано је 209.976 књиговодствених промена (само у делу главне књиге који се односи на расходе и издатке, приходе и примања, без обавеза, потраживања, нефинансијске имовине и ванбилансне евиденције).

У циљу очувања вредности буџетских средстава вршено је инвестирање вишка новчаних средстава, са консолидованог рачуна трезора на домаћем финансијском тржишту новца. На тај начин очувана је реална вредност супстанце (изражена у валути) и у посматраном периоду остварен је приход од приближно 348,5 милиона динара.

У току је аутоматизација послова из делокруга Секретаријата ради стварања заокруженог информационог система. До сада је урађена аутоматизација послова планирања буџета, аутоматизовани су послови из делокруга Трезора АП Војводине. У току је израда сопствене апликације за буџетско књиговодство, с тим да је урађен део везан за буџетске резерве. Даље се планира израда сопствене апликације за обрачун зарада и за материјално и финансијско књиговодство. Редовно се обавља локално администрирање рачунарске мреже у Секретаријату и основни послови одржавања рачунарске опреме. Поред тога, обезбеђује се одржавање и ажурност  интернет презентације Секретаријата. Све информатичке послове обављају радници Секретаријата.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ПОВРАТАК - ИЗВЕШТАЈИ О РАДУ

                      Покрајински секретар за финансије

мр Јовица Ђукић

 

 
   
   
   
   
   
   
   
   
   

                                                 ПОЧЕТАК ДОКУМЕНТА