ИЗВЕШТАЈ О РАДУ 2004-2007.                                                               

ПОКРАЈИНСКИ СЕКРЕТАРИЈАТ

ЗА ЛОКАЛНУ САМОУПРАВУ

И МЕЂУОПШТИНСКУ САРАДЊУ

   

 

   

Покрајински секретаријат за локалну самоуправу и међуопштинску сарадњу протекле три године свога рада усмерио се  на систематско праћење кључних сегмената система локалне самоуправе и пружања стручне и финансијске помоћи, пре свега неразвијеним и мање развијеним локалним самоуправама и месним заједницама на територији АП Војводине, у складу са законом и покрајинским прописом. Пружајући стручну правну помоћ, у јединицама локалне самоуправе и месним заједницама проналазила су се најоптималнија и задовољавајућа решења да се омогући законито функционисање органа локалне самоуправе.

Кључне области у систему локалне самоуправе на територији АП Војводине,  које је Секретаријат анализирао, давао мишљења и предлагао мере и активности односи се на:

-          функционисање Савета за међунационалне односе у национално мешовитим општинама, као новог института за који се показало да је неопходна шира и јаснија законска регулација због велике неуједначености организације оваквог института у општинама на територији АП Војводине;

-          функционисање комуналне делатности у јединицама локалне самоуправе у АП Војводини.

Посебно је значајно истаћи организовање и обављање комуналних делатности путем међуопштинске сарадње; закључена су само четири оваква уговора и то Бела Црква и Вршац; за регионалну депонију, Бечеј и Нови Бечеј за одлагање комуналног отпада, Ковачица и Зрењанин за регионалну депонију и Сремски Карловци Град Нови Сад за обављање делатности ЈКП-а и ЈП-а чији је оснивач Град Нови Сад на територији Општине Сремски Карловци

 

Стање месне самоуправе на територији АП Војводине и правци реорганизације

 

Секретаријат је организовао шест округлих столова ради сагледавања проблема садашњег функционисања месне самоуправе у систему локалне самоуправе, сагледавања међусобног односа месне самоуправе и локалне самоуправе, финансирања месне самоуправе, послова које врши, организације рада органа и изналажења најоптималнијег облика месне самоуправе у ком ће се најквалитетније задовољити потребе и интереси локалног становништва. Учешће у раду округлих столова узело је више од 100 представника месних заједница, више десетина представника локалних самоуправа, као и представника ЦЕСИД-а, ПАЛГО Центра, СКГО-а, професора са Правног факултета.

 

Функционисање рада мировних већа на територији АП Војводине

 

Мировна већа представљају погодан облик за непосредно учешће грађана у власти јер се грађанима омогућава да, на најнепосреднији начин, одлучују о пословима од локалног интереса. Значај и начин функционисања ових већа раматран је у сарадњи са Покрајинским омбудсманом.

Остваривање прихода по основу самодоприноса у општинама АП Војводине

Кроз паралелно приказан карактер самодоприноса као облика самоопорезивања грађана за решавање њихових заједничких интереса, закључено је да је овакав облик финансирања изворног делокруга општине превазиђена категорија.

Због изузетног значаја коју информациони системи имају у раду општинских органа и служби, Покрајински секретаријат за локалну самоуправу и међуопштинску сарадњу спровео је истраживање о развијености информационих система у војвођанским општинским управама и месним заједницама на територији АП Војводине. Показало се да постоји велика разлика у броју, квалитету, и умрежености рачунарске опреме општинских управа, месних заједница и месних канцеларија.

Прикупљени подаци су послужили за израду пројекта развоја подизања капацитета информационо неразвијених и мање развијених општинских управа, месних канцеларија и месних заједница. Пројекат је спроведен током 2006. и 2007. године и састојао се у пружању финансијске помоћи у опремању рачунарским јединицама и опремом за умрежавање месних заједница, месних канцеларија и општинских управа. На основу конкурса додељена су средства за куповину 288 рачунарских јединица која су искоришћена превасходно за опремање месних заједница и умрежавање општинских управа. 

 Остварени циљеви пројекта су:

-          уједначавање квалитета, квантитета, умрежености и функционалности информационих система;

-          побољшање услова за комуникацију електронским путем;

-          унапређење рада локалних администрација, месних заједница и месних канцеларија;

-          систематизовање, унос и ажурирање података од општег значаја;

-          приступ интернету и коришћења електронске поште.

Све то чини администрацију ближом, ефикаснијом и одговорнијом према грађанима који користе њене услуге. 

Почетком 2006. године, анализирана је организација службе пружања правне помоћи грађанима у јединицама локалних самоуправа АП Војводине. Анализа је показала да је само 16 општина имало организовану ову службу. Секретаријат перманентно прати и ради на афирмацији службе пружања бесплатне правне помоћи и информисању грађана о могућностима коришћења исте, кроз могућност примене каталонског модела службе пружања бесплатна правне помоћи који претпоставља уговорно ангажовање адвоката ради пружања бесплатне правне помоћи, превасходно социо-економски угроженим грађанима.

Током 2006. године, Секретаријат је припремио Информацију о могућностима служења војног рока у јединицама локалне самоуправе и месним заједницама. Интенција је била да се, након истраживања начина на који се спроводи Уредба о вршењу војне обавезе - служење војног рока у цивилним службама, предложи проширење списка организација и установа које се баве делатношћу од општег интереса, а у које се упућују регрути на служење војног рока у цивилној служби – да се то односи и на општинске органе управе и месне заједнице. Сматрамо да би административне службе локалних самоуправа и месних заједница допринеле упознавању младих људи са широким спектром различитих јавних послова.

Институт општинског менаџера и истраживање о стратешком менаџменту локалних самоуправа у АП Војводини показало је да је  ангажовање менаџера у општинским управама битно ради правилног предлагања пројеката којима се подстиче економски развој, предузетничка иницијатива, стварања приватно- јавних аранжмана, подстицања и координирања инвестиционог улагања и привлачења капитала. Истраживањем смо дошли до сазнања да је релативно мали број локалних самоуправа ангажовао менаџера, те да исти немају потребног искуства на пословима који обухватају широки спектар надлежности локалних самоуправа. У складу са наведеним, предложено је организовање едукација ангажованих менаџера од стране компетентних и стручних научних радника.

Секретаријат је заузео став да је постојање стратешких планова локалног привредног развоја неопходно да се локалне самоуправе прилагоде динамичним условима државне и међународне тржишне привреде, како би повећале економске капацитете, побољшале услове за инвестирање, повећале продуктивност и побољшале конкурентност привредних субјеката.

Секретаријат је, током 2007. године, спровео истраживање изграђености и одржавања капела на месним гробљима у јединицама локалних самоуправа на територији АП Војводине. На онову добијених података, сачињен је Пројекат о изграђености капела на месним гробљима у АП Војводини и Програм финансијске помоћи за почетак изградње и завршетак радова на започетим капелама и санацију постојећих на месним гробљима у АП Војводини. Програмом су предвиђена бесповратна средства за ове намене и расписан је Конкурс по коме је извршена расподела средстава за 55 месних заједница и општина.

У периоду од 1. новембра 2004. године до 1. новембра 2007. године, Секретаријат је у виду финансијске помоћи пренео средства месним заједницама и општинама на територији АП Војводине у укупном износу од 57.318.687,32 динара. Средства су у највећем износу пренета неразвијеним и недовољно развијеним општинама.

За спровођење пројекта «Подизање капацитета информационо неразвијених општинских управа, месних заједница и месних канцеларија», који је  реализован у 2006. и 2007. години издвојена су средства у висини од  16.300.000,00 динара. На основу спроведених конкурса, додељена су средства. За опремање рачунарским јединицама, средства су пренета за 210 месних заједница, двема  месним канцеларијама и за 14 општинских управа, а за умрежавање општинских управа са месним заједницама и месним канцеларијама додељена су средства за 12 општинских управа.

Поред ових, пренета су средства и месним заједницама и општинама за следеће намене: набавке разне опреме за потребе месних заједница (намештај, рачунари, фотокопир апарати, травокосачица, скенери...), санирање и текуће одржавање зграда месних заједница и општинских управа, израду пројектне документације комуналне делатности, организовање разних манифестација и прослава насељених места, разних јубилеја, уређења центра села, пијаца, депонија смећа...

Секретаријат је анализирао и сачинио приказ нивоа остварене сарадње јединица локалне самоуправе у  АП Војводини и невладиних организација, области у којима је најчешће остварена сарадња, у ком виду, на којим пројектима, о начину финансирања пројеката, као и предлог области у којима је могуће интензивирати сарадњу ради квалитетнијег остваривања права грађана на локалну самоуправу.

Делатност Секретаријата у 2005. и 2006. години, великим делом огледала се у активностима које су се односиле на рад Радног тела за координацију активности на одбрани од поплаве на територији АП Војводине које је образовано Одлуком Извршног већа АП Војводине. Покрајински секретаријат за локалну самоуправу и међуопштинску сарадњу одређен је да обавља све стручне и администратине послова за Радно тело.

Секретаријат је такође организовао презентацију Пројекта који ће обухватити територије јединица локалне самоуправе Бачке и Срема, а који има за циљ побољшање рада јавне управе, развој територијалних система предузећа. Пројекат је покренут од стране Аутономне Регије Фурланија Јулијска Крајина са којом је Извршно веће АП Војводине потписало Споразум о сарадњи.

Секретаријат је покренуо иницијативу за учешће и спонзорство Покрајине и Извршног већа АП Војводине на Сајму инвестиционих потенцијала општина Србије, који се одржава на Новосадском сајму. То је прилика да се на једном месту одржава сусрет представника локалне самоуправе са представницима најзначајнијих банака, финансијских институција и развојних организација и успоставља непосредна сарадња наших општина и градова са међународним институцијама и домаћим банкама које показују интерес за развој локалне инфраструктуре.

Покрајински секретаријат за локалну самоуправу и међуопштинску сарадњу, са Покрајинским секретаријатом за привреду, био је организатор скупа на тему «Планови развоја и стање путне мреже на територији АП Војводине», у чијем раду су учествовали Републичка дирекција за путеве и представници локалних самоуправа са територије АП Војводине.

За представнике локалних самоуправа Секретаријат је организовао промоцију брошуре «Европски програми за локалне заједнице», чија је сврха да информише локалне самоуправе о регионалној политици ЕУ и међународним програмима за подршку локалним самоуправама.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ПОВРАТАК - ИЗВЕШТАЈИ О РАДУ

 

Покрајински секретар за

локалну самоуправу и међуопштинску сарадњу

Емил Фејзулахи

 

 

 
   
   

                                                 ПОЧЕТАК ДОКУМЕНТА