ИЗВЕШТАЈ О РАДУ 2004-2007.                                                               

ПОКРАЈИНСКИ СЕКРЕТАРИЈАТ

ЗА ЗДРАВСТВО И СОЦИЈАЛНУ ПОЛИТИКУ

   

 

 

 

   

Покрајински секретаријат за здравство и социјалну политику, у складу са Одлуком о покрајинској управи, обавља послове из надлежности Покрајине који се односе на здравство, социјалну политику, пензијско-инвалидско осигурање, борачку и инвалидску заштиту и заштиту цивилних инвалида рата.

 

Најзначајнија улагања у здравству

 

Објекти и опрема здравствених установа у Војводини су у веома лошем стању због дугогодишњег ускраћивања надлежности АП Војводине у области здравства. То је условило значајна улагања у опремање и обнављање капиталне медицинске опреме и инфраструктре здравствених установа основаних на подручју Војводине. За ове намене, од 2004. до 2007. године, обезбеђено је укупно 4,23 милијарде динара, с тим да је највећи износ средстава планиран за улагања крајем 2007. године кроз реализацију Програма распореда и коришћења средстава Покрајинског секретаријата за здравство и социјалну политику остварених из прихода од приватизације у 2007. години у циљу унапређења квалитета и ефикасности здравствене и социјалне заштите грађана у АП Војводини.

Започето је финансирање развоја информационог система и његове имплементације у девет здравствених установа, набављене су две ангио сале, нискоенергетски акцелатор са опремом за конформалну радио терапију и 64-слојни ЦТ скенер. У 2006. години започета је изградња Ургентног центра Клиничког центра Војводине и набавка ПЕТ ЦТ апарата за Институт за онкологију Војводине. Такође је започета изградња и опремање Центра за дечију хабилитацију и рехабилитацију Институту за здравствену заштиту деце и омладине Војводине. У 2007. години, окончана је набавка ПЕТ ЦТ апарата, изграђен је и опремљен Центар за дечију хабилитацију и рехабилитацију. Извршена је набавка апарата за компјутеризовану томографију – ЦТ апарат за Здравствени центар «Др Радивој Симоновић» Сомбор и техничко-технолошко унапређење постојећег система за ангиографију Института за плућне болести Војводине. У току 2007. године, завршена је санација Дома здравља «Милорад Мика Павловић» у Инђији. 

У току 2006. године, више од 10 милиона динара обезбеђено је за пројекат «Превенција за превремено рођену децу-конгенитални хипотиреодизам и фенилкетонурија». За научно медицински пројекат «Sleep medicin» Института за плућне болести Војводине обезбеђено је 25,17 динара. За пројекат «Генетичка варијабилност микросателитских маркера и митохондрије ДНК у популацији Војводине» обезбеђено је 8,76 милиона динара. За пројекат Клиничког центра Војводине «Регистар пренатално дијагностификованих феталних аномалија у Војводини» обезбеђена су средства у износу од 32,73 милиона динара. За реализацију пројекта «Флуорографисање најугроженијих категорија становништва у АП Војводини», чији је носилац Институт за плућне болести Војводине, обезбеђено је 45 милиона динара. У току 2007. године, настављено је финансирање пројекта «Превенција за превремено рођену децу-конгенитални хипотиреодизам и фенилкетонурија» Института за здравствену заштиту деце и омладине Војводине у висини од више од 10 милиона динара и пројекта «Флуорографисање најугроженијих категорија становништва у АП Војводини», Института за плућне болести Војводине, у висини од 30 милиона динара.

 

Оснивање и сарадња са здравственим установама

 

Ради ефикаснијег, економичнијег и рационалнијег остваривања права становништва Војводине на здравствену заштиту, активности у Покрајинском секретаријату биле су усмерене и на усклађивање организације и рада здравствене службе у Војводини са Законом о здравственој заштити који је донет 2005. године. У складу са Законом, трансформацијом постојећих здравствених установа, основано је четрнаест нових здравствених установа (специјалне болнице, институт и заводи за јавно здравље, завод за антирабичну заштиту, опште болнице), а у току је оснивање још шест општих болница на територији Војводине и једне специјалне болнице за рехабилитацију.

Новооснованим здравственим установама и здравственим установама чији се статус, доношењем Закона о здравственој заштити, није мењао, Покрајински секретаријат, кроз свакодневну сарадњу са органима управљања здравствених установа, пружао је помоћ у сачињавању статута којим је извршено усклађивање организације и рада здравствених установа са Законом о здравственој заштити, ради обезбеђивања приступачне и свеобухватне здравствене заштите становништву Војводине.   

 

Активности на побољшању законских решења

 

У Покрајинском секретаријату за здравство и социјалну политику сачињени су предлози Амандмана на Предлог закона о здравственој заштити и на Предлог закона о коморама здравствених радника, које је Скупштина Аутономне Покрајине Војводине утврдила и доставила Народној скупштини Републике Србије на усвајање. У децембру 2005. године, због чињенице да висина накнаде зараде која се обезбеђује из средстава обавезног здравственог осигурања у случају привремене спречености за рад због болести или компликација у вези са одржавањем трудноће негативно утиче на повећање природног прираштаја становништва, и због чињенице да је за велики број брачних парова  лечење стерилитета једини начин да добију децу, у Секретаријату је сачињен текст предлога Закона о изменама и допунама Закона о здравственом осигурању којим су предложена решења чије прихватање би било од изузетног значаја за повећање природног прираштаја становништва, како на подручју АП Војводине, тако и на подручју Републике  Србије у целини. Овај предлог Скупштина АП Војводине је разматрала и утврдила у фебруару 2006. године и доставила га Народној скупштини Републике Србије на разматрање и усвајање.

 

Заштита здравствених радника

 

Због учесталих не само вербалних претњи већ и физичких напада пацијената и чланова њихових породица на здравствене раднике приликом пружања услуга здравствене заштите, Секретаријат је сачинио  текст Нацрта закона о допуни Кривичног законика којим су предложена решења да се службеним лицима, у смислу Кривичног законика, сматрају и лица која у здравственој установи, приватној пракси и у другом правном лицу које поред своје делатности обавља и одређене послове здравствене делатности, чиме би се напад на та лица санкционисао као напад на службено лице у вршењу службене дужности. Скупштина АП Војводине утврдила је у децембру 2006. године Предлог закона о допуни Кривичног законика и доставила га Народној скупштини Републике Србије, на разматрање и усвајање.

 

Базари здравља

               

Под покровитељством Секретаријата, од маја 2005. године, спроводи се манифестација Промоција здравља «Базар здравља» на којима је учествовало више од 200 здравствених радника. Они грађанима мере крвни притисак, телесну тежину, контролишу шећер у крви, снимају срце и промовишу здрав начин живота. Током 2006. и 2007. године настављене су активности на овом пројекту тако да је кроз «Базаре здравља» прошло више од 105.000 грађана Војводине.

Значајно је напоменути да је град Београд преузео овај пројекат и под истим називом „Базар здравља“ почео да пружа здравствене услуге по концепту и моделу нашег пројекта.

2007. године, уз стручну помоћ Секретаријата, консолидована је струковна организација Савез здравствених радника Војводине која је постала лидер неформалног образовања здравствених радника. Такође је пружена значајна стручна помоћ у конституисању органа Коморе медицинских сестара и здравствених техничара Србије. 

 

Социјална заштита

 

На основу Одлуке о посебним облицима заштите у Аутономној Покрајини Војводини ("Службени лист АПВ", број 17/02), којом су утврђени посебни облици социјалне заштите који су у функцији даљег развоја система социјалне заштите у Аутономној Покрајини Војводини, од новембра 2004. до новембра 2007. године, обезбеђена је финансијска подршка реализацији 115  пројеката, у укупном износу од 106.415.538,60 динара.

Највећи број подржаних пројеката (36) био је усмерен на унапређење заштите старих лица, с обзиром да удео старих у укупној популацији Аутономне Покрајине Војводине износи 15,6% односно око 315.000 лица старијих од 65 година. Подржани су пројекти посвећени деци без родитељског старања и другим вулнерабилним групама деце и омладине; превенцији болести зависности и здравственом просвећивању становништва; ментално недовољно развијеним лицима, инвалидним лицима; социјално угроженом становништву и превенцији насиља.

 

Покрајински завод за социјалну заштиту

 

На основу Закона о социјалној заштити и обезбеђивању социјалне сигурности грађана, ради унапређивања социјалне заштите и обављања истраживачких и стручних послова у овој области, Извршно веће Војводине, крајем 2005. године, основало је Покрајински завод за социјалну заштиту.

 

Борачка и инвалидска заштита

 

Борачком и инвалидском заштитом и заштитом цивилних инвалида рата обухваћено је око 7.946 војних инвалида, 8.279 чланова породица палих бораца и умрлих војних инвалида, 697 цивилних инвалида рата, 1.027 бораца НОР-а и 1.006 чланова породица умрлих бораца НОР-а.

Од 1. новембра 2004. године до - 31. октобра 2007. године, извршена је ревизија 5.289 првостепених решења, донето је 732 решења у поступку по жалбама, 148 решења по пресудама Окружног суда, 33 управних аката поводом ванредних правних средстава, седам решења поводом понављања поступка и дато је 328 одговора на тужбу, или жалбу изјављену на пресуду. За лекарску комисију у другостепеном поступку и за посебну лекарску комисију припремљено је 1.947 предмета.

У периоду 2004-2006. године, извршен је надзор у свим општинама на територији АП Војводине – у 44 општине; а у током 2007. године извршен је надзор у 11 општина.

Осим наведних послова, у Секретаријату је сачињена Информација о решавању стамбених потреба ратних војних инвалида и чланова породица палих бораца у оружаним акцијама после 17. августа 1990. године, узето је учешће у радној групи за доношење новог Закона о борачко инвалидској заштити и у изради бројних пројеката у сарадњи са инвалидно хуманитарним удружењима и у раду Савета за избегла, прогнана и расељена лица.

 

Санитарни надзор

 

У области санитарног надзора над предузимањем противепидемијских мера за заштиту становништва од заразних болести посебно ангажовање службе санитарне инспекције било је за време поплаве у Средњем и Јужном Банату и за време поплава и високог нивоа река у пролеће 2006. године. Предузимане су мере за одржање стабилне епидемиолошке ситуације и за отклањање последица.

Сталан је надзор над ванболничким и болничким објектима ради спречавања интрахоспиталних инфекција. Врши се контрола пријављивања заразних болести; организовани су састанци са директорима домова здравља у сарадњи са Институтом односно заводима за јавно здравље у циљу унапређења пријављиваља. Предузимају се посебне мере у складу са Планом активности пре и у току пандемије птичијег грипа и припрема здравствене службе и санитарне инспекције за деловање у свим фазама.

У области санитарног надзора над објектима за производњу и промет животних намирница нарочито је пооштрен надзор над објектима за производњу и промет лакокварљивих животних намирница. У протеклом периоду, за систематску контролу животних намирница и предмета опште употребе узето је око 53.000 узорака за анализе и предузимане су одговарајуће мере.

 Врши се санитарни надзор над угоститељским објектима за пружање услуга смештаја и исхране нарочито у периоду пред почетак и у току туристичке сезоне, у објектима дуж магистралних путева и већим туристичким центрима.

Посебна пажња у вршењу санитарног надзора посвећена је контроли санитарних и хигијенских услова у предшколским и школским објектима, као и објектима за промет намирница у њиховој близини.

Санитарни надзор над објектима водоснабдевања врши се свакодневно. Проблем представља старост водовода и лоше одржавање малих-сеоских водовода. Мали број водовода има уређаје за пречишћавање тако да је хемизам воде, поготово у мањим водоводима незадовољавајући. Регистровано је повећано присуство арсена у извесном броју водоводовода, те су донета решења о забрани воде за пиће и кување.

Са Покрајинским секретаријатом за заштиту животне средине и одрживи развој израђена је анализа и прелиминарни план за имплементарни програм за безбедно уклањање медицинског отпада.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ПОВРАТАК - ИЗВЕШТАЈИ О РАДУ

Покрајински секретар

за здравство и социјалну политику

доц. др Милош Лучић

 

 
   
   
   
   
   
   

   
   
   

                                                 ПОЧЕТАК ДОКУМЕНТА